Kui eelmisel aastal ei müüdud kaubikuna ühtegi Porschet, siis tänavu on registreeritud juba seitse Porsche Cayenne’i kaubikut.
- Porsche Cayenne’i luksusmaastur on kaubiku kuues tänavu jaanuaris saanud juba ühtekokku seitse omanikku, mullu ei müüdud kaubikuna ühtegi. Foto: Andres Haabu
Nii mõnelgi luksusmaasturil on õnnestunud teha totaalne muutumine maasturist kaubikuks, kuigi majandusministeerium on autode ümberregistreerimist karmistanud. Nii on aasta alguses ostetud kaubikute ehk N-kategooria arvestuses seitse Porsche Cayenne'i, samas kui 2014. aastal ei müüdud kaubikuna ainsatki Porschet.
Seadus annab võimaluse erandiks
Põhjusi võib otsida detsembrist, mil jõustus autode käibemaksu muudatus. Rahandusministeerium soovis kutsuda muudatusega korrale ettevõtjad, kes kasutavad tööautosid isiklikul otstarbel. Kui varem võis ametiautolt sisendkäibemaksu maha arvata 100%, siis alates detsembrist on mahaarvamist piiratud 50%ni. Erandid on sõiduautod, mida kasutatakse täielikult ettevõtluse tarbeks.
Kommentaar
Autoostjad püüavad seaduse mõju vähendada
Arno Sillat, AMTELi tegevjuht
Käibemaksuseaduse muudatuse asemel oleks riik võinud rakendada CO2-põhist maksu ettevõtete autodele. Sellega oleks tagatud riigikassa täitumine plaanitud mahus, väga väike halduskoormus riigile ning poleks olnud võimalusi seadusest mööda hiilida. Kahjuks jättis riik selle ettepaneku arvestamata ning on praegu vastamisi olukorraga, kus autoostjad kasutavad kõiki võimalusi maksumuudatuse mõju vähendamiseks.
Luksusautode arvestuses ei ole N-kategoorias midagi muutunud. Üldiselt ei ole luksusautodele võimalik teha N1-tüübikinnitust. Kui vaadelda luksusautode osakaalu uute autode üldise müügi taustal, tuleb tõdeda, et tegemist on praktiliselt olematu turuosaga (0,3% ehk iga 330. müüdud uus auto), mis on iga aastaga vähenenud.
Mullu oli teatud määral anomaalia-aasta käibemaksuseaduse muudatust ennetades. Kui 2013. aastal müüdi Eestis 60 uut luksusautot, siis läinud aastal 92.
Selles ei saa näha trendi muutust, vaid soovi ennetada maksumuudatusest tulenevat mõju. 2015. aastal jääb luksuautode müük tavapärasele või veidi madalamale tasemele.
Kategooriad N1 ja N1G kuuluvad tarbesõidukitele, mistõttu sõiduautode käibemaksumuudatused nende puhul ei kehti. Tarbesõidukid on eelduslikult täielikult ettevõtluses kasutatavad autod – kaubikud.
Porschesid müüva Auto 100 müügijuhi Gert Rohtla sõnul on N-kategooria müügistatistika siiski marginaalne. “Ajaliselt on vara veel järeldusi teha, aga praegu tarbijate poolt põhimõttelist ostukäitumise muutust N1 kasuks veel märgata ei ole,” ütles Rohtla.
Tõestamiskohustus
Kui varem oli võimalik sõiduautosid, mis muidu on kategoorias M, ümber vormistada kategooriasse N, siis nüüd see enam nii lihtne ei ole.
Erandite korral tuleb tõestada, et sõidukit kasutatakse vaid tööasjuks. Maksu- ja tolliametile on pressiesindaja Rainer Lauritsa sõnul silma jäänud, et seaduse jõustumise eel registreeriti varem M1- või M1G-kategoorias registreeritud sõiduautosid ümber N1- ja N1G-kategooriasse. Seetõttu pöörab amet tema sõnul neile sõiduautodele ka suuremat tähelepanu.
Automüüjad nõustusid, et seadusemuudatuse eel oli suurem huvi sõiduki muutmise vastu M-kategooriast N-kategooriasse, aga lisasid, et nüüdseks on huvi taandunud. Autospirit ASi juhatuse esimees Marko Viirand nentis, et huvi pole suur, kuna N1-kategooria sõidukiga kaasneb negatiivseid aspekte. Näiteks tuleb igal aastal teha uus ülevaatus, on väiksem lubatud istekohtade arv kui sarnasel M1-kategooria sõiduautol, peab olema vahesein, auto väärtus järelturul on väiksem jne. Samas märkis ta, et väikekaubikute kategoorias on N1-kategooria sõidukid populaarsed, kuna need on alati töövahendid.
Viking Motors ASi juhatuse esimees Jüri Kuusk nentis, et oktoobris ja novembris tunti elavamat huvi mittetarbesõidukite ümberehituseks N1 vastu. Maksu- ja tolliameti pressiesindaja Rainer Laurits märkis, et selliste juhtumite puhul on plaanis teha vaatlused, et tuvastada sõiduauto tegelik kasutus.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.